SiVi Logo

Technisch Instituut Sint-Vincentius
Scholengroep Sint-Rembert vzw
Spinneschoolstraat 10, 8820 TORHOUT

Onderwijs van nu

Bij SiVi geloven we in het ‘onderwijs van nu’ met vernieuwende leertechnieken. We geven onze leerlingen de kans om zichzelf te ontplooien op de manier die voor hen het beste is.

Actieve werkvormen

Bij actieve werkvormen neem je je eigen leren in handen. Via uitdagende opdrachten leer je jezelf beoordelen, evalueren, opvolgen en onderwijzen met je leraar als coach.

CLIL

Het verschil tussen de Kreeftskeerkring en de Steenbokskeerkring in het Engels? Of de Franse Revolutie in de taal van Shakespeare? Via CLIL of Content Language Integrated Learning leer je daar vlot en zonder angst mee omgaan. 

CLIL is een nieuwe vorm van meertalig onderwijs waarbij je een gedeelte van de niet-taalvakken in een andere taal krijgt. Meertaligheid is voor de jongeren van vandaag bijna een must: zowel in het hoger onderwijs als in de beroepswereld duiken regelmatig vreemde talen op. Het CLIL-uur mikt vooral op spreekdurf verhogen en op communiceren in de vreemde taal. Via actieve werkvormen word je uitgenodigd om spontaan een vreemde taal te gebruiken. De leerkracht ondersteunt waar nodig. 

In de tweede graad kunnen leerlingen geschiedenis in het Engels volgen, zowel in de D-finaliteit, als in de richtingen Bedrijf en organisatie en Taal en communicatie van de D/A-finaliteit. In het vijfde jaar kunnen alle richtingen uit de D-finaliteit en de richtingen Bedrijfsorganisatie, Commerciële organisatie en Taal en communicatie uit de D/A-finaliteit het vak aardrijkskunde in het Engels volgen.

Leren buiten de klasmuren

Om het leren verrassend en boeiend te houden, trekken we geregeld de wijde wereld in. Er staan heel wat activiteiten gepland die leerkansen buiten de klasmuren creëren. 

Op stage of tijdens het werkplekleren krijg je de kans om de kennis, vaardigheden en attitudes die je in de klas leerde in de praktijk om te zetten. 

Verschillende richtingen starten een studentenbedrijf op. Hiervoor werken ze samen met lokale ondernemers.

Internationalisering

Gemotiveerde leerlingen uit de derde graad (D-, D/A- en A-finaliteit) kunnen tijdens het laatste schooljaar een werkstage van minstens 2 weken in het buitenland uitvoeren. Daarvoor hebben we de laatste jaren nauwe contacten met partners in verschillende Europese landen.

Bron: De Krant van West-Vlaanderen (23/10/2020)


eTwinning-project “Me and my country”   

Een andere vorm van internationalisering die veel minder gevoelig is voor een pandemie, nl “e-Twinning” bood ook dit schooljaar heel wat mogelijkheden. Zo werkten de leerlingen van 7 Kantooradministratie en gegevensbeheer samen met buitenlandse leeftijdsgenoten uit Armenië, Frankrijk, Kroatië, Polen en Portugal aan het project “Me and my country”. 

Dit is een cultuur-en taalproject waarin de leerlingen via Zoom, WhatsApp en Instagram elkaar vertelden over hun land, cultuur, tradities, eten, school en leefgewoonten. De conversaties werden gevoerd in het Engels en met de verzamelde informatie maakten de leerlingen van elk land een presentatie met behulp van een zelf gekozen digital tool. Vooral tijdens de lessen “Begeleid Zelfstandig Leren” konden ze in een gezellig computerlokaal terecht om bijkomend opzoekingswerk te doen en samen te werken aan de presentaties. 

De deelnemende scholen ontwierpen een projectlogo waar ook een competitief kantje aan werd gekoppeld. Armenië kreeg uiteindelijk de meeste stemmen. De klas nam ook deel aan een Forum op het eTwinning-platform, waarop ze discussieerden over de verschillen en gelijkenissen met de Europese partners. Het project werd tevens door allen geëvalueerd, waarbij er een mooie eindscore werd behaald van 4,3/5. De commentaren waren over het algemeen heel bevredigend. “We moesten uit onze comfortzone treden en onze horizon verbreden”. Zo getuigde ook Julie Vercruysse: “Ik vind het leuk dat je andere mensen leert kennen en je zo een vreemde taal kan instuderen op een leukere manier dan gewoon uit de boeken in de klas. Dat is tenslotte de beste manier om de taal beter te leren spreken. Ook het feit dat je veel te weten komt over hoe het leven zich afspeelt in andere landen is interessant.” Dat vertelt ook Emma Verté: “Je leert mensen kennen die je normaal nooit zou tegenkomen en je breidt je woordenschat Engels ook enorm uit.” 

Kortom, dit was voor zowel leerlingen als leerkrachten een leerrijke ervaring, een aanrader!


Moderne infrastructuur

Wij investeren in moderne infrastructuur om krachtige leeromgevingen te creëren. Twee gloednieuwe gebouwen en dito sportcomplex verzekeren de belofte van eigentijds onderwijs in een aangename, motiverende setting.

Bovendien zetten we in op een optimale digitale ondersteuning met onder andere iPads en ergonomische lokalen.

Digisprong

Alle leerlingen beschikken over een huur-laptop.